top of page

"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenand tenteram." (Al-Qur'an 13:28)

Saya berkongsi pos kesihatan untuk membuat anda semua memikirkan kesihatan dan tubuh anda.


kita mulakan di sini:


"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenand tenteram." (Al-Qur'an 13:28)


Umat Islam sangat memahami ayat daripada Al-Quran ini, tetapi adakah anda memikirkan ilmu di sebalik itu? Saya mengakui saya sendiri tidak sehingga saya mula belajar dan melakukan lebih banyak penyelidikan mengenai tubuh badan.


Saya akan menambahkan petikan lain oleh Meher Baba dan kemudian menghubungkan hubungan kedua-dua petikan ini bersama-sama.


"A mind that is fast is sick. A mind that is slow is sound. A mind that is still is divine." *******


Mempunyai minda yang sibuk tidak sihat sama sekali. Sentiasa menyibukkan diri anda juga tidak sihat. Pernahkah anda perhatikan berapa ramai orang, dan mungkin termasuk anda dan saya, dulu saya seperti ini, sibuk scroll Whatsapp, Facebook atau halaman media sosial yang lain, di lampu isyarat atau di Mall atau jika menunggu seseorang . Sekarang ini menjadi perkara biasa untuk dilihat dan jika anda tidak melihatnya maka anda buta. Sangat biasa di restoran untuk orang termasuk keluarga tidak bercakap kerana semuanya bermain telefon mereka. Sudah tentu, memeriksa apa yang dilakukan oleh orang lain adalah keutamaan yang lebih tinggi daripada orang yang berada di hadapan anda. Ibu bapa, mengapa anda membenarkan anak anda melakukan ini? Mengapa anda membenarkan mereka menggunakan telefon bimbit di meja makan? Atau mungkin mereka mengikuti tingkah laku ibu bapa?


Adakah anda tahu apa yang sebenarnya berlaku semasa fikiran anda sibuk? Fikiran yang pantas menyebabkan energy anda bocor dan apabila energy yang cukup keluar menyebabkan voltan badan anda turun. Saya telah menerangkan mengenai voltan dalam ebook saya "The Classification of Sickness". Adakah anda meluangkan masa untuk membaca ebook saya? Saya kini mempunyai eBook versi BM.


Jadi ke mana tenaga itu pergi? Ke udara, mesti menjadi tekaan pertama anda, bukan? Yang benar, tetapi di mana ia sebenarnya adalah kawasan seluas kira-kira 6 kaki di sekitar anda yang disebut biofield anda, ada yang mungkin menyebutnya aura tetapi saya percaya mereka tidak sama tetapi mereka mempunyai kaitan. Kebocoran tenaga ini mirip dengan aplikasi yang mengurangkan bateri telefon pintar anda, sekarang, boleh anda kaitkan perkara itu?


Jadi apa yang berlaku dengan tenaga bocor ini di biofield anda? Ia menjadi stagnan dan akan kekal di sana seumur hidup anda. Bahkan trauma yang mungkin anda alami semasa berusia 8 tahun masih ada. Bertahun-tahun tenaga bocor meningkat, adakah anda fikir ini akan baik untuk anda? Tidak! Ia akan membuat anda sakit. Bolehkah kita melakukan apa-apa mengenai tenaga yang tersekat ini, YA anda boleh tetapi itu memerlukan anda meneliti sistem elektrik badan. Adakah saya tahu bagaimana mengembalikan tenaga yang tersekat ini ke dalam badan? YA SAYA TAHU! Adakah saya akan memberitahu anda? Mungkin di kemudian hari. Buat masa ini saya telah menanam benih di dalam anda semua, bagi sebahagian daripada anda, anda akan menyiram benih itu dan melihatnya tumbuh, sementara yang lain anda akan membiarkan benih itu mati. Jadi itu adalah pilihan anda.


Oleh itu mari kita semua memikirkan ilmu ayat al-Quran di atas. "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenand tenteram."


Cubalah percubaan ini. Duduk di lantai, atau di kerusi dan pastikan tidak ada suara dan gangguan di sekitar anda. Mute-kan telefon anda. Kemudian tutup mata anda dan cuba merasakan tekanan di fikiran anda dan di sekitar kepala anda. Mula-mula, cubalah dan bersihkan fikiran anda tetapi setelah 30 saat atau lebih, pemikiran anda akan kembali dan akan segera muncul di kepala anda. Biarkan pemikiran kembali dan cuba merasakan tekanan pemikiran yang berlumba. Bagi sebilangan daripada anda, anda akan merasakan tekanan, tetapi bagi yang lain anda tidak akan merasakan apa-apa dan anda perlu mempraktikkannya lagi. TETAPI lambat-laun semua dapat merasakannya.


Tekanan yang anda rasakan adalah tenaga yang bocor. Mengapa sebahagian besar haba badan anda keluar dari kepala anda? Bagi mereka yang pernah mengalami cuaca sejuk, anda akan tahu bahawa kami memakai topi untuk mengelakkan panas daripada melarikan diri. Oleh itu, anda dapat melihat, jika haba melarikan diri mengapa tidak tenaga?


Setelah anda merasakannya, sekarang fikirkanlah tentang Allah atau Tuhan. Walaupun hanya mengatakan kata-kata di fikiran anda. "Tuhan itu Maha Besar". Kemudian rasakan / perhatikan tekanan dalam fikiran anda. Anda harus melihat sesuatu yang sangat menarik. Tekanan menurun. Ia sebenarnya sangat menarik dan saya dapati ini sendiri.


Apa yang berlaku adalah ketika anda berfikir tentang Tuhan dan semakin anda berfikir tentang Tuhan, tenaga anda tidak akan habis.


Oleh itu, setiap kali anda merasakan pemikiran anda berlari, cara terpantas untuk melambatkan perkara adalah dengan mengingati Tuhan. "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenand tenteram."


Mengapa Allah merujuk hati? Mengapa Allah tidak mengatakan, Ingatlah saya dan itu sudah cukup? Kenapa dia menyebut hati? Terdapat tujuan dan sebab disebalik setiap perkara yang berlaku dan saya akan menerangkannya kepada anda. Apabila pemikiran anda meningkat, ini akan meningkatkan degupan jantung anda. Bagi ramai orang hari ini, degupan jantung mereka meningkat dan bagi sekitar 80-90 degupan sesaat. Ini bukan jantung yang sihat, bukan degupan jantung yang sihat. Pada rentak ini menyebabkan anda cepat marah ketika diprovokasi. Sebaiknya kita berumur sekitar 50-60. Anda boleh membeli monitor jari dalam talian, seperti yang anda lihat digunakan di hospital dan harganya sangat murah. Kemudian anda dapat memantau degupan jantung anda.


Sekarang mari kita sambungkan titik lagi. Denyutan jantung yang cepat ini menyebabkan 5 pek bateri di dalam badan anda cepat habis. Dan jika anda tidak dapat terus menaikkan bateri cepat atau lambat bateri akan habis mengakibatkan Penyakit Kronik.


Adakah anda tidak perasan, atau mungkin anda tidak meluangkan masa untuk memperhatikan bahawa tepat 100 tahun yang lalu, di sini, di Malaysia hospitalnya sangat kecil. Sebilangan besar adalah dua tingkat dan sekitar ukuran sebuah banglo 2 tingkat hari ini. Oleh itu, mengapa hospital-hospital itu meningkat menjadi 10 tingkat dan mereka terus mengembangkan sayap mereka sepanjang masa? Atau semakin banyak hospital terus muncul?


Terdapat dua sebab, (1) anda boleh mengatakan populasi meningkat, oleh kerana itu semakin banyak orang yang jatuh sakit. Atau (2) persekitaran di sekitar kita telah berubah sehingga menjadikan orang semakin sakit.


Jadi alasan yang jelas adalah nombor 2. Oleh itu, bolehkah kita mengubah persekitaran kita atau boleh mengubah diri kita? Mana yang lebih mudah? Kami tidak boleh mengubah persekitaran, kecuali anda mahu pergi dan meletupkan setiap menara telefon bimbit di sekitar anda, jadi ANDA perlu menyesuaikan diri.


Dan satu kaedah mudah adalah mengurangkan pemikiran anda. Saya tidak mengatakan untuk berhenti berfikir dan hanya menjadi bodoh. Saya katakan berhenti menyibukkan diri dengan perkara yang tidak penting, berhenti bertugas, ketika anda sedang duduk dan menunggu seseorang dan bukannya meraih telefon bimbit anda, tutup mata sebentar untuk memikirkan lebih banyak mengenai Tuhan.


Tetap berfikir. "A mind that is still is divine."


Hari ini, saya telah menanam banyak biji di dalam kamu, sekarang menyiram biji dan membiarkannya tumbuh, jika benih mati, maka itu adalah kerugian anda.


TQ MASTER ALI.

7 lihatan0 komen

Comments


bottom of page